DIN PRIMA SURSĂ: INTRVIU CU ANJELA NICOLOVA, ADMINISTRATORUL Î. M. „CENTRUL DE STUDIERE AL LIMBILOR „LIMBA NOASTRĂ”

109
  1. Dacă ar fi să vă autocaracetrizați doar printr-un cuvân, care ar fi acesta?

Responsabilitatea.

  1. Care sunt calitățile, competențele unui pofesor cu vocație?

În opinia mea, un profesor  trebuie nu numai să cunoască la un nivel avansat limba, dar şi să posede abilităţi  de comunicare şi  transmiterea  informaţiilor  utile cursanţilor.

  1. La centru se predau patru limbi: română, engleză, germană și franceză, atât copiilor cât și adulților? Care cursuri sunt cele mai solicitate și cine sunt cei care se adresează la centru?

Activez în calitate de administrator al întreprinderii municipale din ianuarie 2007.

La Centru erau organizate  numai  cursuri  de limba română pentru colaboratorii din sectorul bugetar şi sectorul real. Sursele financiare alocate din bugetul municipal Bălți erau direcționate pentru studierea limbii române de către angajații instituțiilor și organizațiilor bugetare. De asemenea, de-a lungul experienţei noastre, am organizat cursuri special pregătite pentru anumite companii, ţinând cont de cerinţele lor. Dar, începând cu  anul 2007 am elaborat un plan de acţiuni pentru a introduce învăţarea altor limbi moderne  şi anume –engleza, germana, franceza.

Cele mai solicitate la momentul actual sunt cursurile de limba engleză, deoarece această limbă este cea mai vorbită limbă de pe glob şi cea mai preferată pentru comunicare la nivel  internaţional.

  1. De ce un locuitor al orașului Bălți ar trebui să aleagă anume Centrul „Limba Noastră”?

Este simplu şi convenabil să alegi centrul nostru, întrucât totul este în avantajul cursantului. Noi oferim cel mai bun raport între preţ – calitate.

  1. Principiul de bază al predării de la centru este – învățământul de calitate. Prin ce se manifestă calitatea?

Ne bucurăm de o reputaţie pe care am câştigat-o pe bună dreptate datorită calităţii cursurilor oferite copiilor, adulţilor şi nu numai din municipiul Bălţi, dar şi din localităţile din apropiere.

Reputaţia se manifestă prin mai multe aspecte. În primul pând, cursurile sunt structurate pe nivele după CEFR  şi sunt organizate pe tot parcursul anului în grupe de minim 6 – maxim 10 persoane după vârstă .

De asemenea, contribuie la calitatea serviciilor prestate:

  • forma de organizare a învăţării  limbilor (lucru în perechi, echipe şi grupuri );
  • materiale didactice atractive (suport audio, video, diferite platforme) ;
  • abordarea sistematică în punerea bazelor comunicării şi gramaticii;
  1. Cursurile au fost online și până la pandemie? Ce instrumente online, platforme utilizați în predare?

Până la pademie am lucrat în clasele centrului. Dar, am fost nevoiţi să ne adaptăm situaţiei create şi să desfăşurăm cursurile de limbi online.

Şi dacă până la 11 martie 2020  în centru erau 25 de grupe, acum în perioada de vară sunt numai 6 grupe, deoarece  majoritatea  nu acceptă cursurile online.

Avem o ofertă foarte accesibilă –am redus preţul unei ore academice de 45 de minute cu 30 la sută şi am elaborat programe pentru dezvoltarea abilităţilor de comunicare.

Lucrăm prin diferite platforme – ZOOM, Skype, Google Meet.

  1. O lecție predată este destul de ieftină. Cum se implică Primăria Bălți în activitatea centrului, astfel încât salariile să fie decente, iar codițiile de muncă confortabile?

Începând din anul 2017 întreprinderea municipală a fost   transferată la autogestiune. Nu se transferau din bugetul municipal surse financiare pentru studierea limbii române de către colaboratorii instituţiilor bugetare.

A fost pentru Centru un an greu, dar noi am reuşit să majorăm volumul serviciilor prestate în domeniul studierii limbilor, păstrând preţurile accesibile, salariile decente profesorilor şi totodată optimizarea cheltuielilor administrative. Apropo, în anul de gestiune 2019 am oferit servicii  în sumă de 755,0 mii lei, în creştere comparativ  cu anul 2018 cu  24%.

Ca cursurile să fie atractive o parte semnificativă din venituri sunt îndreptate  pentru dezvoltarea întreprinderi. În anii 2018-2019 am procurat din surse propii utilajul necesar în sumă de 55 mii lei.

  1. Cu ce probleme se confruntă centrul și ce soluții ar fi binevenite?

Din an în an creşte numărul cursanţilor, dar posibilitatea centrului este limitată. Întreprinderea a fost fondată de Consiliul Municipal cu capitalul social în sumă de 5400 lei.  N -am fost dotaţi cu bunuri materiale. Cea mai  mare problemă sunt clasele de studii. Activam până la pandemie la etajul 4 în incinta Primăriei, unde aveam numai două clase şi un cabinet pentru administraţia centrului, în care tot după ora 16 se desfăşurau cursurile. Oficiile sus menţionate sunt date de Primărie în arendă, numai în anul 2019 s-a achitat arenda în sumă de 37,4 mii lei.

Pentru anul  de studii 2020  n-a fost prelungit contractul de locaţiune şi nu ştiu cum vom activa în viitor. Sperăm la susţinerea primarului mun. Bălţi Renato Usatîi în soluţionarea problemei în cauză.

  1. Mulți dintre șefii întreprinderilor fondate de către Consiliul Municipal spun că nu au un șef direct și le este foarte greu, deoarece când apare o problemă nu au cui se adresa, iar Consiliul foarte rar și foarte greu se implică. E o problemă cu care vă confruntați și Dumneavoastră?

Nu sunt la curent ce spun şefii întreprinderilor municipale, dar sunt sigură în stilul meu de a conduce centrul ca administrator şi anume, dacă poţi soluţiona pozitiv de sine stătător problema apărută, nu apela la conducerea Primăriei. În aceasta şi constă succesul unui lider.

  1. Centrul a fost fondat în 1993. Câți oameni au beneficiat până acum de cursuri și cu ce reușite vă mândriți în mod deosebit?

Mulţi ani au trecut de atunci – aproape 27 de ani. Pot să vă prezint unele cifre –au fost  încheiate contracte cu persoanele particulare pentru studierea limbilor :

în     2017- 156,    2018-254,    2019-344.

Şi ne mândrim deosebit de copiii  noştrii,  care vin la noi la cursuri mulţi ani la rând, studiează limbile conform  CEFR, au la şcoală numai note de 9-10, susţin cu succes probele de examen la nivel naţional şi internaţional.

Ne mândrim cu profesorii noştrii – Bold Natalia, Chetrari Natalia, profesori de limba engleză, Zgîrcea Emma, Cabac Aurelia, profesori de limba română, Inga Mihailenco, Anastasia Popsovannaia, profesori de limba germană şi engleză.

  1. Care sfaturi oferite de părinți vă servesc drept motto în viață?

Sunt din familie de muncitori, care toată viaţa au lucrat la combinatul de blănuri din Bălţi. Adică sunt bălţeancă şi mă mândresc de acest fapt. Cele mai utile sfaturi, oferite de părinţi: „Să fii curajoasă, să înveţi mereu!”; „Să fii întodeauna alături de oameni, să-i ajuţi şi atunci vei deveni o persoană respectată şi apreciată!”

Aceste sfaturi sunt ca un fir roşu toată viaţa pentru mine, activând în calitate de preşedinte al sindicatului la nivel de ramură în oraş timp de 17 ani şi 13 ani la postul de administrator al întreprinderii municipale.

  1. Runda întrebărilor blitz, întrebări la care răspunsul trebuie să fie de la un cuvânt până la o propoziție:
  • Cea mai frumoasă limbă?
  • Desigur limba maternă – limba română.
  • Imaginea cu care vi se asociază îmbinarea de cuvinte „Limba Română”?
  • Cu ţara natală. Nu-i înţeleg pe oamenii, care pleacă din ţară, în orice situaţie se poate găsi o soluţie pentru un  trai
  • Cine mai ușor învață o limbă străină: copii sau adulții?
  • Din experienţa mea, mai uşor învaţă o limbă copiii  de orice vârstă.
  • Sunt fericită când… sunt activă şi cunosc mereu oameni noi.
  • .. că situaţia creată la moment va avea un sfârşit pozitiv.
  • Cu siguranță… Centrul „Limba noastră” va activa cu succes în continuare, aducând beneficii populaţiei municipiului Bălţi.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.